Lovpligtige oplysninger
Højere forberedelseseksamen (HF) tilrettelagt som 2-årigt forløb
- Uddannelsens mål og læseplaner for de enkelte fag er beskrevet i BEK nr. 497 af 18/05/2017 (Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser).
- De aktuelle klasser, studieplaner og undervisningsbeskrivelser fremgår af Ludus Web og hjemmesiden.
Højere forberedelseseksamen (HF) tilrettelagt som 3-årigt forløb
- Uddannelsens mål og læseplaner for de enkelte fag er beskrevet i BEK nr. 497 af 18/05/2017 (Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser).
- De aktuelle klasser, studieplaner og undervisningsbeskrivelser fremgår af Ludus Web og hjemmesiden.
Højere forberedelseseksamen (HF) tilrettelagt som enkeltfag
- Uddannelsens mål og læseplaner for de enkelte fag er beskrevet i BEK nr. 497 af 18/05/2017 (Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser).
- De aktuelle hold, studieplaner og undervisningsbeskrivelser fremgår af Ludus Web og hjemmesiden.
- Fagelementer af fag fra højere forberedelseseksamen.
- Rammerne for fagelementer er beskrevet i BEK nr. 497 af 18/05/2017 (Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser).
Almen Voksenuddannelse (AVU)
- Uddannelsens mål og læseplaner for de enkelte fag er beskrevet i LBK nr 603 af 23/05/2019 (AVU-loven) og BEK nr 1380 af 10/12/2019 (AVU-bekendtgørelsen).
- De aktuelle fag og hold fremgår af hjemmesiden. Læs mere her.
Forberedende Voksenundervisning (FVU)
- Uddannelsens mål og læseplaner for de enkelte fag er beskrevet i LBK nr 602 af 23/05/2019 (FVU-loven) og BEK nr 439 af 15/04/2020 (FVU-bekendtgørelsen).
- De aktuelle fag og hold fremgår af hjemmesiden. Læs mere her.
- Herning HF & VUC gennemfører selv FVU undervisning og har driftsoverenskomst med AOF Center Midtjylland og Social- og Sundhedskolen i Herning.
Ordblindeundervisning (OBU)
- Uddannelsens mål og læseplaner for de enkelte fag er beskrevet i BEK nr 440 af 15/04-2020 (Ordblindeundervisning for voksne).
- De aktuelle fag og hold fremgår af hjemmesiden. Læs mere her.
- Herning HF & VUC gennemfører selv ordblindeundervisning og har driftsoverenskomst med AOF Center Midtjylland og FOF Herning.
Lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. trådte i kraft d. 1/7-2003 (LBK nr 810). Ifølge loven skal alle uddannelsesinstitutioner offentliggøre en række udvalgte oplysninger på Internettet. Disse oplysninger skal hjælpe borgerne med at bedømme kvaliteten af de enkelte institutioners undervisning.
På linket herunder kan du finde oplysninger om blandt andet, karaktergennemsnit, overgang til videre uddannelse, trivsel mm.
https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Institutions/657101.aspx
Herning HF & VUC tilstræber, at mindst 3,5 % af årsværkerne udgøres af medarbejdere på særlige vilkår, flexjob, skånejob, i revalidering m.v.
Medarbejdere, som ikke længere kan bestride en stilling på normale vilkår, tilbydes i videst muligt omfang en stilling på særlige vilkår, flexjob, skånejob med løntilskud eller revalidering.
Herning HF & VUC ønsker at være en rummelig skole, både når det gælder elever, kursister og ansatte.
Ledelsen drøfter derfor løbende, hvordan skolens udbud af stillinger kan imødekomme ansøgere, det er vanskeligt at integrere på arbejdsmarkedet, herunder retningslinjer for beskæftigelse af ledige i puljejob, jobtræning og individuel jobtræning.
Når der opslås nye stillinger, overvejer ledelsen, hvordan opslaget kan udformes, så svært integrerbare grupper kan søge.
Skolen etablerer så vidt muligt gerne særlige foranstaltninger, såfremt en medarbejder har behov herfor for at fastholde eller genoptage kontakt med arbejdsmarkedet.
Initiativerne til bidrag til det rummelige arbejdsmarked skal ses i sammenhæng med skolens øvrige personalepolitikker, herunder seniorpolitik, stresspolitik og syge- og fraværspolitik, der bl.a. har som formål at forebygge nedslidning.
Plan for det samlede udbud FVU i Herning Kommune og Ikast-Brande Kommune 2023/2024
Mål for indsatsen
At sikre et bredt udbud i forhold til geografisk spredning og målgrupper
- Flere udbud og undervisningssteder i hver kommune
- Udbud, der sikrer relevante og tilgængelige tilbud til:
- personer i uddannelse
- personer i beskæftigelse
- personer uden beskæftigelse.
At sikre kendskab til udbuddet ved information og opsøgende virksomhed ift. relevante målgrupper.
At sikre vejledning om relevante uddannelses- og erhvervsmuligheder samt støtteordninger.
Prognoser for behovet
Den samlede aktivitet på FVU i området var i 2021: 53,69 årskursister. I 2022 var aktiviteten på 48, 04 årskursister. Der har således været et fald i aktiviteten på 5,65 årskursister. Vi forventer ikke en væsentlig stigning i aktiviteten i det kommende år. Aktiviteten i 2023 forventes at ligge på samme niveau som 2022 eller med en mindre stigning på 0-5%.
Omfanget af udbuddet
Det konkrete udbud fremgår af den enkelte skoles hjemmeside for FVU.
Det gælder for alle udbydere, at der udbydes åbne hold på minimum en adresse (oftest egen adresse) i et omfang, der løbende justeres efter efterspørgslen.
Alle udbydere er opsøgende på efterspørgslen efter Ordblindeundervisning og FVU og indgår gerne i samarbejde med virksomheder, uddannelsesinstitutioner, foreninger mm. om udbud af OBU/FVU på adresser tæt på given målgruppe.
Disse skoler tilbyder undervisning:
- Herning HF og VUC
- AOF Midt
- Social- og Sundhedsskolen Midt- og Vestjylland (opsagt pr. 18/4-2024)
- Sprogcenter Midt.
Vi vurderer, at de 3 udbydere af FVU i Herning og Ikast-Brande Kommune samlet set er tilstrækkeligt til at dække den nuværende aktivitet. Der er desuden indenfor disse udbydere også kapacitet til en yderligere stigning i aktiviteten.
Plan for det samlede udbud OBU i Herning Kommune og Ikast-Brande Kommune 2023/2024
Mål for indsatsen
At sikre et bredt udbud i forhold til geografisk spredning og målgrupper
- Flere udbud og undervisningssteder i hver kommune
- Udbud, der sikrer relevante og tilgængelige tilbud til:
- personer i uddannelse
- personer i beskæftigelse
- personer uden beskæftigelse.
At sikre kendskab til udbuddet ved information og opsøgende virksomhed ift. relevante målgrupper.
At sikre vejledning om relevante uddannelses- og erhvervsmuligheder samt støtteordninger.
Prognoser for behovet
Den samlede aktivitet på OBU i området var i 2021 6,46 årselever. I 2022 var aktiviteten på 8,66 årselever. Der har således været en stigning på 2,2 årselever. Vi forventer ikke væsentlig yderligere stigning i aktiviteten i det kommende år. Aktiviteten i 2023 forventes at ligge på niveau med 2022.
Omfanget af udbuddet
Det konkrete udbud fremgår af den enkelte skoles hjemmeside for OBU.
Det gælder for alle udbydere, at der udbydes åbne hold på minimum en adresse (oftest egen adresse) i et omfang, der løbende justeres efter efterspørgslen.
Alle udbydere er opsøgende på efterspørgslen efter Ordblindeundervisning indgår gerne i samarbejde med virksomheder, uddannelsesinstitutioner, foreninger mm. om udbud af OBU på adresser tæt på given målgruppe.
Disse skoler tilbyder undervisning:
- Herning HF og VUC
- AOF Midt
- FOF Herning.
Vi vurderer, at de 3 udbydere af OBU i Herning og Ikast/Brande kommune samlet set er for mange efter flere års faldende aktivitet. Der tages derfor initiativ til opsigelse af driftsoverenskomster med den udbyder, der gennem en årrække ikke har haft minimumsaktiviteten på 2 (OBU) årselever. Vi vurderer, at de resterende udbydere har rigelig kapacitet til at dække efterspørgslen af OBU. Imidlertid har Regionsrådet vurderet at FOF-Herning bevarer sit udbud i en prøveperiode på 1 år.
Dine persondata på Herning HF & VUC
Her kan du læse mere om, hvilken databehandling og videregivelse af dine persondata vi foretager, mens du er elev/kursist hos os.
Registrering
I forbindelse med optagelse på Herning HF & VUC indsamler og opbevarer vi personoplysninger om dig, f.eks. navn, adresse, telefon, mail-adresse og cpr.nr. Disse data er en forudsætning for optagelsen, og ved at søge om optagelse accepterer du også, at Herning HF & VUC indsamler, behandler og opbevarer disse personoplysninger. Oplysningerne har du dels selv givet os ved samtale med vejleder/på ansøgningsskema og dels via beviser fra din skolegang. Vi registrerer altså stamoplysninger om dig, oplysninger om dit skema, dit fremmøde, dit studieforløb, resultater af prøver, resultat fra din afklaring af læsefærdigheder, eksamenskarakterer samt evt. varsler og afgørelser, hvis du har for meget fravær.
Anvendelse
Dine personoplysninger behandles med det formål at kvalificere din optagelse og gennemførelse af undervisningen hos os. Under uddannelsen anvendes dine data bl.a. til at sikre, at du optages på de korrekte hold, er studieaktiv og tilmeldes prøver og eksamen samt til udfærdigelse af dine eksamens-/prøvebeviser.
Dine personoplysninger anvendes ikke til profilering, f.eks. annoncering, medmindre du giver dit samtykke hertil.
Videregivelse
Vi sender dine personoplysninger til andre firmaer, f.eks. Systime og Uni-login (STIL). Det sker for at give dig adgang til de undervisningsplatforme, som vi anvender i undervisningen, og for at kunne gennemføre trivselsundersøgelser.
Når du afleverer opgaver, kan disse blive indsendt til Urkund med henblik på at kontrollere for plagiat.
STIL – Styrelsen for IT og Læring – opbevarer dine oplysninger efterfølgende og kan anvende dem til statistiske og forskningsmæssige formål. Vi er i øvrigt forpligtet til at videregive oplysninger om din studieprogression m.m. til politi, SSP samarbejde, UU eller andre offentlige myndigheder – efter konkret anmodning.
Adgang til elektroniske systemer
På skolen anvender vi en række elektroniske systemer, som du selv har adgang til med login og password. Disse systemer må kun anvendes til studierelaterede formål. Du må ikke videregive dit login og/eller password til andre. Anvendelse af andres login og password er ulovligt og kan medføre bortvisning.
Adgang til internettet via skolens netværk
Når du bruger skolens netværk, bliver din færden på internettet logget for at sikre en stabil IT-drift samt forebygge misbrug og utilsigtet adgang til skolens IT-systemer.
Foto/video
Hvis du bliver portrætfotograferet eller portrætoptaget på video på skolens område, skal skolen indhente dit samtykke til at anvende dit foto/video til profilering.
Parkering
Hvis du har oprettet parkeringstilladelser i systemet UMS til skolens parkeringspladser, videregiver vi bilernes (op til to) nummerpladeoplysninger til firmaet ParkZone.
TV-overvågning
Overvågningen dækker skolens fællesarealer indendørs og egne arealer og indgange udendørs, dog ikke p-pladser med almindelig færdsel. Gennemsyn af optagelserne fra tv-overvågningen må kun foretages, hvis det er nødvendigt pga. forhold, der vedrører brand, tyveri, vold, hærværk eller anden kriminalitet. Ved gennemsynet skal der altid være en medarbejderrepræsentant fra Samarbejdsudvalget eller en repræsentant fra politiet til stede.
Optagelser lagres lokalt på harddisk lokaliseret hos Herning HF & VUC under sikkerhedsmæssige forsvarlige forhold i maksimalt 30 dage.
Indsigtsret
Du har altid ret til at få indsigt i og evt. rettet personoplysninger om dig, som er forkerte eller ufuldstændige. Du har også ret til at få udleveret alle registrerede oplysninger om dig selv i et letlæseligt format. I disse tilfælde skal du henvende dig til skolens administration.
Samtykke
Hvis du har givet samtykke til anvendelse af foto/video eller til profilering i øvrigt, kan du trække dette samtykke tilbage. I så tilfælde skal du henvende dig til skolens administration.
Sletning
Efter endt studie på Herning HF & VUC opbevarer vi dine data i 6 år af hensyn til klageadgang, revision af regnskab m.v. Dog opbevarer vi dine eksamens-/prøveresultater i 30 år – i henhold til gældende lovgivning.
Ansvar for dine data
Herning HF & VUC, Brorsonsvej 2, 7400 Herning, CVR. 29546363, har dataansvar for dine persondata, mens du er elev/kursist hos os. Skolens rektor, Anne-Mette Kjærgaard Thorøe, har ansvaret for, at dine data opbevares og behandles korrekt.
Databeskyttelsesrådgiver
Herning HF & VUC har indgået en aftale med Herningsholm IT om en databeskyttelsesrådgiver (DPO). Har du spørgsmål til dine persondata, eller mener du, at de er blevet misbrugt af Herning HF & VUC, kan du henvende dig til vores DPO på dpo@herningsholm.dk – eller på telefonnummer +45 2542 4824 eller +45 2542 4818.
Klagemulighed
Du kan klage til Datatilsynet, hvis du mener, at dine data ikke behandles korrekt i henhold til databeskyttelsesforordningen.
Datatilsynet
Borgergade 28, 5
1300 København K
Telefon 3319 3200
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Revideret 31. maj 2022
Behandling af personoplysninger
Dataansvarlig og databehandler er:
Herning HF & VUC
Brorsonsvej 2
7400 Herning
Tlf. 9627 6200
E-mail info@hhfvuc.dk
CVR nr. 29546363
Opbevaring og behandling af personoplysninger
Du giver tilladelse til, at de oplysninger, du har indsendt til os via sikkermail-formularen eller gymnasiejob.dk opbevares og behandles af Herning HF & VUC. Personlige oplysninger i din ansøgning med tilhørende bilag vil blive behandlet fortroligt og kun til den stilling, du har søgt. Finder vi dig relevant til en anden stilling, bliver dine oplysninger kun videregivet efter dit samtykke.
Formålet med opbevaring og behandling af personoplysninger
Formålet med at Herning HF & VUC opbevarer og behandler dine personoplysninger er at vurdere og kontakte dig, hvis vi finder dig kvalificeret til den pågældende stilling.
Hvilke personoplysninger opbevarer og behandler vi?
Du opfordres alene til at afgive personoplysninger, som er nødvendige for at opfylde stillingsopslagets krav til oplysninger. Du opfordres derfor til ikke at afgive følsomme personoplysninger, fx oplysninger om race, religion, politisk tilhørsforhold, medlemskab af fagforening, helbredsoplysninger eller seksuel orientering.
Hvem kan se dine oplysninger?
Dine personoplysninger kan ses af ledelsesgruppen på Herning HF & VUC samt medarbejdere i det ansættelsesvalg, der er tilknyttet den søgte stilling. Alle ansatte på Herning HF & VUC er omfattet af tavshedspligt.
Tilbagekaldelse af tilladelsen
Du kan tilbagekalde din tilladelse til, at Herning HF & VUC opbevarer og behandler dine oplysninger i forbindelse med ansøgning af en stilling ved at sende mail til infomail@hhfvuc.dk med besked om, at vi skal slette dine personoplysninger. Husk at angive, hvilken stilling du har søgt.
Sletning af personoplysninger
Vi opbevarer dine personoplysninger i 6 måneder med henblik på at genoptage ansættelsesprocessen, hvis vi får behov for det inden for dette tidsrum, medmindre du giver os besked om andet.
Kodeks i forbindelse med valghandlinger
Demokratiet er en afgørende grundsten i det danske samfund, men det eksisterer kun så længe, der findes medborgere, som vil diskutere og debattere den fremtidige udvikling af samfundet. Det er derfor helt afgørende, at der gøres en ekstra indsats for at indføre ungdommen i demokratiets spilleregler, og at de unge opnår et politisk og samfundsmæssigt engagement.
Ungdomsuddannelsesinstitutionerne er en vigtig platform til at skabe en demokratisk kultur. Institutionerne og de samfundsengagerende ungdomsorganisationer kan i fællesskab være med til at sikre, at de unge får demokratisk dannelse og aktivt opfordres til at deltage i demokratiet. For at sikre en åben politisk og mangfoldig debat på uddannelsesinstitutionerne er det derfor vigtigt, at ungdomsorganisationerne har gode adgangsvilkår til uddannelsesstederne.
Formålet med kodekset er at understøtte et konstruktivt samarbejde og en god dialog omkring praksis for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang og tilstedeværelse på ungdomsuddannelsesinstitutionerne og at bidrage til at skabe en mere ensartet praksis på skolerne. Kodekset tager udgangspunkt i, at uddannelsesinstitutionerne er selvejende, og at ledelserne derfor har det overordnede ansvar for de aktiviteter, der foregår på skolerne.
Kodekset henvender sig til alle ungdomsuddannelsesinstitutioner og samfundsengagerende ungdomsorganisationer.
Uddannelsesinstitutionerne opfordres til i samarbejde med elevrådene at udarbejde skriftlige retningslinjer for ungdomsorganisationers aktiviteter på uddannelsesstederne inden for rammerne af kodekset. Retningslinjerne skal være offentligt tilgængelige og kan med fordel ligge på institutionens hjemmeside.
Kodekset er udarbejdet i et samarbejde mellem DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, Gymnasieskolernes Rektorforening, Danske Erhvervsskoler og Ministeriet for Børn og Undervisning. Kodekset revideres i fællesskab med de nævnte aktører.
Kodeks for ungdomsorganisationers adgang på uddannelsesinstitutioner:
- Ungdomsorganisationerne og uddannelsesinstitutionerne aftaler altid indhold og tidspunkt for besøget, herunder hvilke aktiviteter besøget indebærer.
- Ungdomsorganisationerne bør have mulighed for at mødes med elever og studerende inde på uddannelsesstedet i løbet af skoledagen, og uddannelsesinstitutionen bør stille lokale eller sted til rådighed.
- Det er ikke en forudsætning for ungdomsorganisationernes adgang, at der i forvejen er medlemmer af den enkelte organisation blandt uddannelsesinstitutionens elever.
- Uddannelsesinstitutionen bør angive steder (eksempelvis opslagstavler), hvor ungdomsorganisationerne kan placere eller hænge materialer op.
- Det er en fordel, hvis der kan etableres samspil mellem ungdomsorganisationernes aktiviteter på skolen og undervisningen og skolens aktiviteter i øvrigt.
- Ungdomsorganisationer kan henvende sig enkeltvis eller flere sammen, men det er en fordel og understøtter en mangfoldig debat, hvis flere ungdomsorganisationer henvender sig sammen til uddannelsesinstitutionerne.
- De aktiviteter, debatter, budskaber og materialer, som ungdomsorganisationerne bidrager med på uddannelsesinstitutionerne, skal foregå i en konstruktiv tone og have respekt for mangfoldighed. Der skal være adgang for alle elever til arrangementerne.
- Enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
- Aktiviteterne må ikke forstyrre undervisning og læringsaktiviteter eller være i strid med ordensregler på uddannelsesinstitutionen.
- Ungdomsorganisationerne er som udgangspunkt ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter et besøg/arrangement.
Herning HF & VUC tilslutter sig ovenstående kodeks for samarbejdet med ungdomspolitiske organisationer. Nedennævnte kodeks er udarbejdet i samarbejde med Herningsholm Erhvervsskole og Herning Gymnasium og er derfor enslydende for de tre uddannelsesinstitutioner.
Kodeks for politiske organisationers adgang til Herning HF & VUC i forbindelse med valg
I forbindelse med valg til Folketinget, Region Midt og kommunalbestyrelser har Herning HF & VUC i lighed med andre lokale uddannelsesinstitutioner indført følgende kodeks:
- Herning HF & VUC arrangerer for skolens elever brede politiske panelmøder, hvor de opstillede politiske organisationer kan deltage.
- Skolen er herudover åben over for arrangementer, der indgår i undervisningens formål, og det er den enkelte lærers kompetence at afgøre, om/hvordan det kan indgå i fagets/undervisningens formål.
- Politikere kan modtages som skolens gæster. Ministre og partiledere modtages altid efter aftale med skolens øverste leder.
- I de sidste 8 uger op et valg gælder følgende:
- Der er kun adgang til skolen, hvis man har en konkret aftale med skolens øverste leder. Ellers må politiske organisationer ikke på eget initiativ agitere eller uddele materiale indendørs på skolen. Der må således ikke uden for de arrangerede møder på skolen materiale uddeles valgmateriale inde på skolen.
- De politiske organisationer må gerne før skolestart stå uden for skolens bygninger og uddele materiale. Politisk materiale, fremsendt til skolen, vil blive overdraget til Elevrådet, eller ophængt på Elevrådets opslagstavler efter nærmere aftale med Elevrådet.
Anne-Mette Kjærgaard Thorøe
Rektor
Lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. trådte i kraft d. 1/7-2003 (LBK nr 810). Ifølge loven skal alle uddannelsesinstitutioner offentliggøre en række udvalgte oplysninger på Internettet. Disse oplysninger skal hjælpe borgerne med at bedømme kvaliteten af de enkelte institutioners undervisning.
Under dette menupunkt kan du finde oplysninger om aktuelle uddannelser og resultatlønskontrakter. Øvrige lovpligtige oplysninger findes under relevante menupunkter andre steder på hjemmesiden.