Studie- og ordensregler
Herning HF & VUC har et værdigrundlag, der skal sikre, at alle kursister trives, at de udfordres og lærer så meget, som de kan. Med gensidig respekt for hinandens forskellighed og faglighed har vi tillid til, at vi fællesskab kan få tingene til at lykkes. Alle er del af det fælles hold, som tænker i konstruktive samarbejder og har indflydelse på missionens fuldførelse.
Derfor forventer vi, at du overholder disse studie- og ordensregler:
Studie- og ordensregler
På Herning HF & VUC gælder følgende lokale studie- og ordensregler. Reglerne er vedtaget på baggrund af Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 1338 af 9. december 2019 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser. Studie- og ordensreglerne gælder for alle skolens afdelinger.
Alle elever, kursister og ansatte på Herning HF & VUC er orienteret om regelsættet, som også er offentligt tilgængeligt på institutionens hjemmeside.
1. Studieregler
På Herning HF & VUC gælder følgende regler vedrørende elevernes og kursisternes studiemæssige forhold:
- Elever og kursister skal møde frem til og deltage aktivt i den del af undervisningen, som kræver deres fysiske tilstedeværelse. Det gælder, uanset om undervisningen foregår på eller uden for institutionens område, herunder ved ekskursioner, studieture m.v.
- Elevers og kursisters deltagelse i undervisningen registreres i Ludus. Elever og kursister har til enhver tid mulighed for at se og komme med kommentarer til oplysningerne om deres aktive deltagelse i undervisningen.
- Elever og kursister skal deltage aktivt i anden undervisning, herunder selvstændigt arbejde og virtuel undervisning. Lektier meddeles digitalt senest kl. 16.00 den forudgående skoledag. Lektier til mandag meddeles senest fredag kl. 16.00.
- Elever og kursister skal rettidigt aflevere deres skriftlige besvarelser af opgaver uden snyd eller lignende uretmæssig adfærd. Alle større opgaver undersøges elektronisk for snyd. På HF sørger lærerne for, at studieplanen indeholder en oversigt over skriftlige opgaver i hvert semester.
- Elever og kursister skal deltage fuldt ud i terminsprøver og andre interne prøver og lignende.
- Elever og kursister skal ved interne prøver og eksamener acceptere, at aktiviteten på deres computer monitoreres i prøvetiden.
Herning HF & VUC kan efter anmodning og en konkret vurdering fritage en elev eller kursist for dele af undervisningen i et eller flere fag, når eleven eller kursisten på grund af handicap, sygdom eller lignende ikke kan deltage aktivt i hele undervisningen. Det samme gælder for en elev eller kursist, der af andre grunde midlertidigt ikke kan deltage aktivt i hele undervisningen i et eller flere fag. Herning HF & VUC kan i givet fald anmode eleven eller kursisten om en lægeerklæring som dokumentation for anmodningen om fritagelse.
I forbindelse med sygdom eller andre særlige forhold tager Herning HF & VUC stilling til hvor lang tids fravær, der kan accepteres.
Ved fravær udover 14 dage skal der normalt foreligge en lægefaglig vurdering, der anbefaler, at eleven eller kursisten ikke deltager i undervisningen. Af vurderingen skal det endvidere fremgå, hvornår det forventes, at eleven eller kursisten kan genoptage sit studie.
Eleven eller kursisten afholder selv udgiften til den anmodede lægeerklæring.
2. Ordensregler
Elever og kursister på Herning HF & VUC skal altid overholde almene normer for god orden og samvær og sikre respektfulde relationer elever og kursister indbyrdes og mellem elever, kursister og skolens lærere og andre ansatte. Herudover har elever og kursister pligt til loyalt at efterfølge de konkrete anvisninger, som skolen giver elever og kursister mundtligt eller skriftligt for at opretholde eller genoprette god orden på skolen.
På Herning HF & VUC gælder følgende regler om orden og samvær:
- Elever og kursister skal bruge skolens lokaler, arealer, faciliteter og inventar med omtanke. Elever, kursister og lærere sørger for, at klasselokaler og fællesarealer er ryddelige efter hver undervisningstime.
- Elever og kursister skal færdes på skolen uden unødvendig støj og larm.
- På skolen er der stor mangfoldighed, også i den daglige påklædning. Men af hensyn til sikkerhed og fri uhindret kommunikation er det ikke tilladt at modtage vejledning eller deltage i undervisning og eksamen, hvis eleven eller kursisten har tildækket øjne, næse og mund.
- Skolen tolererer ikke mobning i nogen form, herunder krænkende eller diskriminerende tekst eller billeder på sociale medier, jf. skolens antimobbestrategi.
- Skolen tolererer ikke nogen form for voldelig eller truende adfærd.
- Herning HF & VUC har røgfri skoletid og skole. Det betyder, at du ikke må bruge nogen former for tobak, fx skrå, cigaretter, e-cigaretter, snus og nikotinposer i skoletiden. Rygning har direkte indflydelse på undervisningsmiljøet, derfor gælder denne regel også uden for skolens område i skoletiden. Skolen og skolens område er altid røgfrit.
- Alkohol er aldrig tilladt i den almindelige hverdag på skolen. Kun ved særlige aktiviteter kan der dispenseres herfor, jf. skolens alkoholpolitik.
- Enhver form for besiddelse og indtagelse af euforiserende stoffer på skolens område tolereres ikke jf. skolens rusmiddelpolitik.
- Det er ikke tilladt at opholde sig på skolens område i beruset eller påvirket tilstand i den almindelige hverdag.
- Du skal følge din undervisers anvisninger, herunder brug af fx PC/MAC, tablet, mobil mv. i undervisningen. Du må ikke lave lyd- eller billedoptagelser af kursister og ansatte uden deres samtykke.
Ovenstående regler omfatter også elevers og kursisters adfærd uden for skolen, dvs. adfærd, som elever og kursister udviser i deres fritid, såfremt adfærden har direkte indflydelse på undervisningsmiljøet på Herning HF & VUC.
3. Procedure for skolens indgriben over for elevers og kursisters overtrædelse af reglerne
Skolen griber ind, hvis en elev eller kursist overtræder skolens studie- og ordensregler.
I forbindelse med for meget fravær og/eller manglende skriftlige afleveringer indkaldes eleven eller kursisten til en samtale med en studievejleder.
Under samtalen afdækkes årsagerne til forholdet og samtidig orienteres om regler og konsekvenser.
- Hvis forholdet ikke forbedres, vil eleven eller kursisten få en skriftlig advarsel, der sendes til elevens eller kursistens e-Boks.
- Hvis forholdet ikke forbedres efter den skriftlige advarsel, vil eleven eller kursisten blive udmeldt af skolen og henvist til at gå til eksamen som selvstuderende.
- Forældre har ret til at følge med i studieaktiviteten for elever og kursister under 18 år. Elever og kursister opfordres til efter anmodning at fremvise deres fravær for forældrene i Ludus. Forældre til elever og kursister under 18 år underrettes i forhold til manglende studieaktivitet.
Ved mindre overtrædelser af studie- og ordensreglerne kan Herning HF & VUC mundtligt eller skriftligt give eleven eller kursisten en pædagogisk tilrettevisning.
I andre tilfælde kan institutionen give eleven eller kursisten en skriftlig advarsel.
En skriftlig advarsel bortfalder normalt efter et år, medmindre andet fremgår af den konkrete afgørelse i den enkelte sag. Advarsler, som er givet til en elev eller kursist på grund af, at denne har begået, medvirket eller tilskyndet til snyd og lignende uretmæssig adfærd, bortfalder dog normalt ikke.
4. Sanktionering af overtrædelse af studie- og ordensreglerne
Ved overtrædelse af Herning HF & VUC’s lokale studie- og ordensregler vil en eller flere af følgende sanktioner blive anvendt:
- Hel eller delvis udelukkelse fra arrangementer eller aktiviteter.
- Forbud mod, at eleven i en nærmere bestemt periode medbringer og anvender private genstande, herunder mobiltelefon og lignende kommunikationsmidler, under sit ophold på skolen og i undervisningen, når og i den udstrækning dette er ordensmæssigt eller pædagogisk begrundet.
- Midlertidig udelukkelse fra undervisning i indtil 10 skoledage. Institutionen registrerer i givet fald elevens eller kursistens fravær under udelukkelsen som fravær. Midlertidig udelukkelse kan ske i situationer, hvor det anses for påkrævet for at opretholde ordenen og samværet på skolen af hensyn til andre elever, kursister og ansatte.
- HF-elever og kursister kan miste retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår. Prøve i det eller de pågældende fag skal aflægges det følgende år, hvis institutionen træffer beslutning om, at den pågældende på trods af en eller flere manglende prøver kan oprykkes til næste klassetrin.
- Bortvisning fra uddannelsen.
En sanktion skal være rimelig og relevant i forhold til overtrædelsen. Rektor afgør og udfører sanktionerne. Herning HF & VUC kan træffe afgørelse om, at en konkret sanktion iværksættes, såfremt eleven eller kursisten overtræder reglerne igen inden for en nærmere bestemt periode.
Herning HF & VUC kan også fastsætte vilkår for en betinget sanktion, som er pædagogisk begrundet, for eksempel:
- Inden en nærmere frist udbedrer eleven eller kursisten skadevirkningerne som følge af pågældendes overtrædelse af studie- og ordensreglerne.
- Deltagelse i aktiviteter med det formål at forebygge, at eleven eller kursisten gentager det skete.
- Deltagelse i aktiviteter, der medvirker til, at eventuelt forurettede elever, kursister, ansatte eller andre gennem mægling bliver forligt eller forsonet.
Formålet med de betingede sanktioner er at forhindre og forebygge gentagelse af overtrædelse af skolens studie- og ordensregler.
5. Registrering af elever og kursisters deltagelse i undervisningen
Herning HF & VUC registrerer digitalt elevens og kursistens deltagelse i undervisningen, herunder også elevens eller kursistens afleveringer af skriftlige opgaver.
Eleven eller kursisten har mulighed for at kommentere skolens registreringer, herunder oplyse baggrund for fravær, f.eks. borgerligt ombud eller deltagelse i elevrådsmøder eller lignende.
6. Nægtelse af oprykning til næste klassetrin
Herning HF & VUC kan nægte elever og kursister på det 2-årige HF oprykning til næste klassetrin i overensstemmelse med § 10 i Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 1077 af 13. september 2017 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser.
7. Klage
Elever og kursister – og forældre, hvis eleven er under 18 år – kan klage over rektors afgørelse mht. sanktioner i forbindelse med studie- og ordensreglerne og oprykning til næste klasse. Klagen indgives skriftligt og rettidigt jf. fristerne i §11 i bekendtgørelse nr. 1077 af 13. september 2017 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser.
8. Ikrafttrædelse
Studieordensreglerne er godkendt af bestyrelsen efter høring i pædagogisk råd og elevrådet. Studieordensreglerne træder i kraft den 1. juni 2018.
Opdateret april 2024
Antimobbestrategi
Antimobbestrategi for Herning HF & VUC gældende fra 1. august 2017 jf. ”Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø“.
Formål
Elever på skolen skal leve op til skolens værdier, som de fremgår af skolens værdigrundlag. Som elev på skolen skal man deltage i skolens fællesskab og opføre sig med respekt og tolerance. Elevernes trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være i skole.
Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning både på skolen og i fritiden. Skolen tolererer ikke mobning i nogen form. Mobning er et fælles problem, som alle på skolen har ansvar for at forebygge og reagere på.
Definition af mobning
Mobning er et gruppefænomen, der opstår i dårlige klassekulturer. Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person i en sammenhæng, hvor personen er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning er ikke altid en bevidst handling.
Drillerier er mere spontane og tilfældige og formålet med drilleri er ikke udelukkelse fra fællesskabet. Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to mennesker, der begge handler. Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb.
Mobning kan tage mange former:
- Verbalt: fx øgenavne eller sårende bemærkninger.
- Socialt: fx eleven bliver holdt udenfor fællesskabet.
- Materielt: fx eleven får ødelagt sine ting.
- Psykisk: fx eleven bliver truet eller tvunget til noget, usynliggjort af klassen.
- Fysisk: fx eleven bliver slået eller sparket.
- Digital mobning
Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare. Eksempler på digital mobning er:- at lægge eller dele krænkende eller diskriminerende tekst eller billeder på sociale medier
- at udelukke bestemte personer fra sociale fora, f.eks. fra en klassegruppe på facebook.
Tegn på, at en elev bliver mobbet/ikke trives
En elev, der bliver mobbet kan f.eks. reagere ved at blive mere stille eller mere aggressiv, ved at ”gemme sig” i klassen eller ved at få meget fravær.I en klasse, hvor der sker mobning kan det måske mærkes på stemningen, klassen bliver mere urolig og får koncentrationsbesvær.
Forebyggelse af mobning
Ledelse og alle medarbejdere
- Sikre kendskab til skolens studie- og ordensregler og til skolens antimobbestrategi.
- Gennemføre årlige undersøgelser af undervisningsmiljøet.
- Pligt til gensidig information ved oplevelse af konkrete problemer – ikke tøve med at tage en snak med en leder eller en vejleder, hvis man fornemmer noget.
- Uddannelse af ledere, vejledere og andre i konfliktløsningsteknikker.
Klasseteam og lærere
- Opmærksomhed om klassens og enkeltelevers trivsel.
- Opmærksomhed om sproget i klassen.
- Efter behov aftale fælles spilleregler for holdet.
- Ved skolestart drøfte, hvad god klasserumskultur er, og hvordan man sikrer trivsel og undgår konflikter og mobning.
- Sætte tid af til klassesamtaler med hele klassen og til individuelle elevsamtaler om trivsel.
- Arbejde med digital dannelse og bevidsthed om digitale spor.
- Lave fællesskabsfremmende aktiviteter som ekskursioner, introforløb og studierejser.
- Efter behov etablere faste læsegrupper eller faste pladser i lokalet, evt. arbejde med venskabsklasser.
- Inddrage ledelse og vejledere ved den mindste mistanke om mobning.
Klasser, hold og enkeltelever
- Klasse/hold-arrangementer er for alle, og at alle er meldt ind i klassegrupper etc.
- Alle siger fra overfor drilleri og mobning.
- Ingen deler billeder af andre uden deres samtykke.
- Ingen deler nøgenbilleder.
- Alle opretholder en god tone, også på de sociale medier – man skriver kun noget, man også ville kunne sige ansigt til ansigt.
- Inddrag lærere, vejledere eller ledelse ved den mindste mistanke om mobning.
Handleplan – hvad gør vi
At mobbe er at overtræde skolens studie- og ordensregler og sanktioneres ifølge dem.
Når en medarbejder får en henvendelse om en mulig mobning, skal medarbejderen straks sende en mail til rektor om dette, så rektor kan udarbejde en handlingsplan indenfor 10 arbejdsdage.
Midlertidige foranstaltninger igangsættes. Det kan f.eks. være:
- Midlertidig bortvisning af mobberen.
- Afklaring af, hvad den mobbede ønsker, der skal ske. Hvis personen vil hjem, sikres det, at der er nogen derhjemme, der kan tage imod personen.
- Kontakt til den mobbedes forældre/støttepersoner.
- Orientering af klassens lærere om situationen.
Ledelse og vejledning vil i løbet af de 10 dage i fællesskab afklare situationen og udrede hændelsesforløbet ved at tale med de involverede parter og med klassens lærere.
Hvis det vurderes, at der er tale om mobning vil ledelse og vejledere udarbejde en konkret handlingsplan. Elementer i en sådan handlingsplan kan f.eks. være
- Møde med klassens lærere/klasseteamet.
- Møde med mobbeofferet og støttepersoner, f.eks. forældre, mentor, psykolog eller lignende.
- Orientering af klassen om situationen.
- Snak i klassen om, hvordan lignende episoder kan forhindres, f.eks. hvorfor ingen reagerede tidligere og om relationerne i klassen.
- Samtale mellem leder/vejleder, mobber og mobbeoffer, evt. konfliktmægling.
- Samtaler med en psykolog eller en mentor.
Alkoholpolitik
Gymnasieskolerne i Region Midt (Herning, Ikast, Holstebro, Struer, Ringkøbing, Lemvig, Tarm) har udarbejdet en fælles alkoholpolitik med overskriften Sund Fornuft. Politikken rummer et kodeks for afholdelse af fester, cafeer, studieture og andre sociale arrangementer på ungdomsuddannelser.
Sund fornuft
Kodeks for afholdelse af fester, cafeer, studieture og andre sociale arrangementer på skolen.
Baggrund
Som led i skolens generelle dannelse, afvikles i løbet af et skoleår forskellige arrangementer med både et fagligt, dannende og socialt aspekt. Det være sig studieture, fredagscafeer og fester. Disse skal være inkluderende og foregå i en ånd af fællesskab. Alle skal kunne være med og bidrage.
Det kan man ikke, hvis alkoholindtagelse bliver dominerende. Derfor har skolen i samarbejde med de øvrige gymnasiale uddannelser i Region Midt fastsat et fælles kodeks og ensartede rammer, der sikrer, at netop fællesskabet er i højsædet ved alle aktiviteter på skolerne.
Vi vil med dette kodeks sætte rammer for, at der kan afvikles sociale aktiviteter med begrænset indtagelse af alkohol, på en måde så det harmonerer med skolen værdier.
Kodeks
Alkohol er aldrig tilladt i den almindelige hverdag på skolen. Kun ved særlige aktiviteter, som er nævnt herunder, dispenseres der.
Studie- og introture:
Ved introture er det under ingen omstændigheder tilladt at indtage alkohol.
Studieture indgår i den almindelige skolehverdag, og derfor er alkoholindtagelse i denne forbindelse ikke tilladt. Dog kan der – efter aftale mellem ledelsen og de deltagende lærere – dispenseres herfor ved særligt programsatte aktiviteter, eksempelvis afslutningsaften, hvor alkohol kan indtages i begrænset omfang. Det er ikke lovligt at beruse sig.
Fester og cafeer:
Der afvikles højst 5 fester årligt på skolen, herudover evt. en afsluttende gallamiddag.
Derudover afholdes cafeer og andre former for performance (teater, musical og lignende), hvor der kan være begrænset udskænkning af alkohol.
Desuden gælder følgende:
- Alle HF & VUC fester er lukkede fester
- Der er altid ansvarligt personale til stede ved fester og andre arrangementer
- Gratis vand er altid tilgængeligt ved skolens arrangementer
- Elever der ved ankomsten til eller ved deres adfærd ved festen viser at have indtaget for meget alkohol, vil blive hjemsendt
- Sendes elever hjem fra fester, sker det ved kontakt til hjemmet
- Til festerne kan der udskænkes almindelig bordvin og derudover alkoholiske drikke, der ikke overstiger en alkoholprocent på 5%.
Det er kun ved ovenstående typer arrangementer, der udskænkes alkohol.
Det forventes i øvrigt, at aktiviteter uden for skolens regi, som eleverne er del af og hvor de fremstår som repræsentanter for skolen, afvikles sobert og ordentligt. Skolen er ikke ansvarlig for adfærd i disse sammenhænge, men påtager sig et ansvar ved at forsøge at påvirke eleverne til god, respektfuld og fornuftig adfærd.
Skolen søger særligt gennem oplysning at påvirke elevers indbyrdes kommunikation om alkohol og arrangementer på sociale medier m.v., så denne kommunikation bliver så inkluderende som muligt og udtrykker, at alle er velkomne i fællesskabet.
Antimobbestrategi
Antimobbestrategi for Herning HF & VUC gældende fra 1. august 2017 jf. ”Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø“.
Formål
Elever på skolen skal leve op til skolens værdier, som de fremgår af skolens værdigrundlag. Som elev på skolen skal man deltage i skolens fællesskab og opføre sig med respekt og tolerance. Elevernes trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være i skole.
Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning både på skolen og i fritiden. Skolen tolererer ikke mobning i nogen form. Mobning er et fælles problem, som alle på skolen har ansvar for at forebygge og reagere på.
Definition af mobning
Mobning er et gruppefænomen, der opstår i dårlige klassekulturer. Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person i en sammenhæng, hvor personen er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning er ikke altid en bevidst handling.
Drillerier er mere spontane og tilfældige og formålet med drilleri er ikke udelukkelse fra fællesskabet. Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to mennesker, der begge handler. Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb.
Mobning kan tage mange former:
- Verbalt: fx øgenavne eller sårende bemærkninger.
- Socialt: fx eleven bliver holdt udenfor fællesskabet.
- Materielt: fx eleven får ødelagt sine ting.
- Psykisk: fx eleven bliver truet eller tvunget til noget, usynliggjort af klassen.
- Fysisk: fx eleven bliver slået eller sparket.
- Digital mobning
Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare. Eksempler på digital mobning er:- at lægge eller dele krænkende eller diskriminerende tekst eller billeder på sociale medier
- at udelukke bestemte personer fra sociale fora, f.eks. fra en klassegruppe på facebook.
Tegn på, at en elev bliver mobbet/ikke trives
En elev, der bliver mobbet kan f.eks. reagere ved at blive mere stille eller mere aggressiv, ved at ”gemme sig” i klassen eller ved at få meget fravær.I en klasse, hvor der sker mobning kan det måske mærkes på stemningen, klassen bliver mere urolig og får koncentrationsbesvær.
Forebyggelse af mobning
Ledelse og alle medarbejdere
- Sikre kendskab til skolens studie- og ordensregler og til skolens antimobbestrategi.
- Gennemføre årlige undersøgelser af undervisningsmiljøet.
- Pligt til gensidig information ved oplevelse af konkrete problemer – ikke tøve med at tage en snak med en leder eller en vejleder, hvis man fornemmer noget.
- Uddannelse af ledere, vejledere og andre i konfliktløsningsteknikker.
Klasseteam og lærere
- Opmærksomhed om klassens og enkeltelevers trivsel.
- Opmærksomhed om sproget i klassen.
- Efter behov aftale fælles spilleregler for holdet.
- Ved skolestart drøfte, hvad god klasserumskultur er, og hvordan man sikrer trivsel og undgår konflikter og mobning.
- Sætte tid af til klassesamtaler med hele klassen og til individuelle elevsamtaler om trivsel.
- Arbejde med digital dannelse og bevidsthed om digitale spor.
- Lave fællesskabsfremmende aktiviteter som ekskursioner, introforløb og studierejser.
- Efter behov etablere faste læsegrupper eller faste pladser i lokalet, evt. arbejde med venskabsklasser.
- Inddrage ledelse og vejledere ved den mindste mistanke om mobning.
Klasser, hold og enkeltelever
- Klasse/hold-arrangementer er for alle, og at alle er meldt ind i klassegrupper etc.
- Alle siger fra overfor drilleri og mobning.
- Ingen deler billeder af andre uden deres samtykke.
- Ingen deler nøgenbilleder.
- Alle opretholder en god tone, også på de sociale medier – man skriver kun noget, man også ville kunne sige ansigt til ansigt.
- Inddrag lærere, vejledere eller ledelse ved den mindste mistanke om mobning.
Handleplan – hvad gør vi
At mobbe er at overtræde skolens studie- og ordensregler og sanktioneres ifølge dem.
Når en medarbejder får en henvendelse om en mulig mobning, skal medarbejderen straks sende en mail til rektor om dette, så rektor kan udarbejde en handlingsplan indenfor 10 arbejdsdage.
Midlertidige foranstaltninger igangsættes. Det kan f.eks. være:
- Midlertidig bortvisning af mobberen.
- Afklaring af, hvad den mobbede ønsker, der skal ske. Hvis personen vil hjem, sikres det, at der er nogen derhjemme, der kan tage imod personen.
- Kontakt til den mobbedes forældre/støttepersoner.
- Orientering af klassens lærere om situationen.
Ledelse og vejledning vil i løbet af de 10 dage i fællesskab afklare situationen og udrede hændelsesforløbet ved at tale med de involverede parter og med klassens lærere.
Hvis det vurderes, at der er tale om mobning vil ledelse og vejledere udarbejde en konkret handlingsplan. Elementer i en sådan handlingsplan kan f.eks. være
- Møde med klassens lærere/klasseteamet.
- Møde med mobbeofferet og støttepersoner, f.eks. forældre, mentor, psykolog eller lignende.
- Orientering af klassen om situationen.
- Snak i klassen om, hvordan lignende episoder kan forhindres, f.eks. hvorfor ingen reagerede tidligere og om relationerne i klassen.
- Samtale mellem leder/vejleder, mobber og mobbeoffer, evt. konfliktmægling.
- Samtaler med en psykolog eller en mentor.
Ordensregler ved studierejser
Når du er på studierejse, gælder der særlige ordensregler, som du bliver bedt om at skrive under på.
Regler for studieture ved Herning HF & VUC
Under rejsen skal lærernes anvisninger altid følges. Beslutninger, der træffes undervejs, gælder derfor i lige så høj grad som de forudtrufne aftaler. Lærerne kan til enhver tid afgøre, om en overtrædelse af aftaler er så grov, at det medfører hjemsendelse for egen eller forældres regning. Lærerne vælger den sikreste hjemtransportform, evt. fly.
Studieturen sker på elevernes eget ansvar. Rejselærerne står naturligvis til rådighed med hjælp og vejledning, men det endelige ansvar under rejse og ophold påhviler den enkelte elev.
- Skolens studie- og ordensregler gælder også på studierejsen.
- Der er mødepligt til de faglige programpunkter, og alle møder veloplagte og friske til dagens program. Manglende deltagelse betragtes som fravær og kan medføre hjemsendelse. Mødetidspunkter/-steder skal overholdes. Hvis man bliver væk fra gruppen eller kommer for sent til bussen/toget m.m., skal man selv betale de rejseomkostninger, som er nødvendige for at kunne støde til gruppen igen.
- Evt. indtagelse af alkohol må kun finde sted efter de regler, lærerne afstikker.
- Ingen færdes alene. Om aftenen eller om natten færdes man helst i grupper på mindst tre. Fortæl andre, gerne jeres lærere, hvor I går hen, og hav altid en seddel med adresse og tlf.nr. samt kopi af pas og sygesikringskort på jer. Man går ALDRIG alene sammen med en fremmed eller inviterer gæster med hjem på hotellet.
- Hvis man er afhængig af medicin (f.eks. insulin) eller lider af en sygdom, der kan kræve, at andre er bekendt hermed/indgriben fra andre (f.eks. epilepsi), skal rejselærerne orienteres herom før afrejsen.
Husk i øvrigt følgende:
- Det blå sygesikringsbevis. Der er ikke tegnet rejseforsikring. Det er op til den enkelte elev, om man ønsker at tegne dette.
- Husk at efterlade eget telefonnummer, rejselærernes mobilnr. og navn/telefonnr. på hotellet til jeres forældre og/eller kæreste.
Sanktioner ved plagiat / snyd
Plagiat / snyd er f.eks. hvis man kopierer eller tager væsentlige dele fra andres arbejde eller anvender eget tidligere bedømt materiale uden at angive præcise kildeangivelser.
Plagiat ved skriftlige afleveringsopgaver i undervisningen
- Hvis du plagierer en afleveringsopgave, tæller opgaven ikke som afleveret, og du vil blive bedt om at lave opgaven om.
- Sker det to gange, vil du få en skriftlig advarsel.
- Sker det tre gange, vil du blive bortvist.
Plagiat ved skriftlig eksamen og større skriftlige opgaver
Hvis du kopierer eller tager væsentlige dele fra andres eller eget tidligere bedømt arbejde uden at angive kilder er det plagiat, og du vil blive bortvist fra den pågældende prøve.
Bortvisningen vedfører, at den pågældende opgave ikke bedømmes eller at eventuelle karakterer bortfalder. Eksamen har i et sådant tilfælde været i gang, og det tæller således som et eksamensforsøg.
Du kan aflægge prøven på ny i den efterfølgende termin, hvor den pågældende prøve i forvejen afholdes.