Vores strategi
Mission
Herning HF & VUC tilbyder kvalitetsuddannelse, der rækker fra grundlæggende undervisning til fag på gymnasialt niveau. Vi sikrer, at elever og kursister opnår kompetencer, der gør dem klar til videre uddannelse.
Vision
Vi er et fyrtårn inden for undervisning på HF og VUC. Vores elever og kursister blomstrer i et vedkommende og inspirerende skolefællesskab, de ikke vil gå glip af.
Uddybning af visionen
- Vi er eksperter inden for HF og VUC-undervisning og er med til at sætte standarden både regionalt og nationalt, når det kommer til HF- og VUC-didaktik.
- Vi har fokus på, at vores elever og kursister folder sig ud i et trygt skolefællesskab og bliver inspirerede til at være nysgerrige og tage fat på de faglige udfordringer.
- Vi gør undervisningen vedkommende og fagligt og menneskeligt udfordrende ved at bruge og engagere os i verden omkring os.
- Vi giver elever og kursister gode læringsoplevelser, som styrker deres tro på egne evner og gør dem klar til næste skridt.
- Vi inddrager elev- og kursistperspektiver, når vi skal tage vigtige beslutninger om skolefællesskabet. Den enkelte føler sig på samme tid anerkendt og udfordret på en måde, som gør skolegang til en uundværlig og meningsfyldt del af deres hverdag.
Værdier
Vi møder vores elever og kursister på følgende værdigrundlag:
Faglighed
- Vi er tydelige klasserumsledere, der skaber et positivt læringsmiljø, hvor elever og kursister føler sig trygge og opmuntret til at deltage aktivt.
- Vi differentierer undervisningen og stiller faglige krav, så alle elever og kursister bliver udfordret og oplever faglig mestring.
- Vi laver aktiviteter sammen med elever og kursister, hvor fagligheden bringes i spil på forskellige måder.
Nysgerrighed
- Vi er nysgerrige på vores elever og kursister og den verden og virkelighed, som er deres.
- Vi holder samtaler, hvor vi spørger ind til den enkeltes oplevelse af verden.
- Vi taler med alle elever og kursister – ikke kun dem, som opsøger os.
Rummelighed
- Vi skaber et miljø, hvor forskellighed værdsættes, og alle føler sig velkomne.
- Vi lytter til og ser den enkelte.
- Vi behandler eleverne og kursisterne forskelligt for at behandle dem lige.
Engagement
- Vi er engagerede rollemodeller i mødet med elever og kursister
- Vi inspirerer elever og kursister til at engagere sig i skolen og samfundet.
- Vi deltager i skolens liv ud over den daglige undervisning.
Pædagogisk profil
Vi har en proaktiv skolekultur i den forstand, at vi udvikler og implementerer nye og brugbare tiltag, som fremmer den enkelte elevs læring og trivsel med fokus på fastholdelse og gennemførsel.
Vi er tydelige, og vi stiller krav til vores elever og kursister om aktiv deltagelse, fordi vi tager deres uddannelsesbehov seriøst.
Læring i et professionelt miljø
Det professionelle læringsrum er kendetegnet ved, at vi møder eleverne i øjenhøjde, vi praktiserer god klasserumsledelse og formår at skabe et udfordrende og inkluderende undervisningsmiljø for den enkelte elev og kursist.
Eleverne oplever undervisningen som motiverende, varieret og differentieret, og læringsindholdet er tydeligt for den enkelte elev. Den pædagogiske tilgang har fokus på tværfaglighed og anvendelsesorientering, og eleverne oplever undervisningen sammenhængende og meningsskabende.
Vores elever er i fokus
Gennem anerkendende kommunikation, læring og trivsel formår vi at bidrage til, at vores elever føler sig som hele mennesker.
Eleven er i fokus, og elevens læring er klasserummets centrale proces.
Læreren planlægger undervisningens indhold under hensyntagen til den konkrete kursistgruppes læringsbehov.
Fagligt svage kursister tilbydes lektiehjælp og individuel støtte, og stærke elever imødekommes med særlige udfordringer.
Vores særlige Herning HF & VUC-profil
Herning HF & VUC er kendetegnet ved professionalisme, udviklingsparathed og innovative medarbejdere.
Vores styrke er kombinationen af formelle kompetencegivende uddannelser med henblik på videreuddannelse eller opkvalificering i forhold til arbejdsmarkedet og det enkelte menneskes udvikling og dannelse i forhold til eget liv.
Faglighed er omdrejningspunktet for os.
Hertil kommer tre nøgleområder, som vi i særlig grad er gode til:
- Mangfoldighed
- Relationer
- Dialog.
Mangfoldigheden kommer til udtryk ved:
- Mange forskellige uddannelser
- Mange fag og mange forskellige niveauer
- Mange støttemuligheder
- Mange forskellige målgrupper og elev- og kursistprofiler
- Stor fleksibilitet i tilrettelæggelse af undervisningen.
Dialog kommer til udtryk ved:
- Vi har blik for den enkelte elev og kursist
- Vi er gode til den vanskelige samtale
- Vi har et studiemiljø med plads til både unge og voksne
- Vi respekterer forskellige holdninger
- Vi skaber en god skole i dialog med vores elever og kursister.
Relationer kommer til udtryk ved:
- Inkluderende miljø
- Anerkendende kommunikation
- Forpligtende samarbejder
- Vi møder vores elever og kursister i øjenhøjde
- Vi tager hånd om vores elever og kursister.