Konference: Karakterdannelse og deltagelsesmuligheder
Arrangeret af netværket Det mangfoldige klasserum
Til konferencen har du mulighed for at deltage i 2 workshops. Du skal vælge én workshop til første runde og én workshop i anden runde. Vær opmærksom på, at workshop 3 kun afholdes i første runde, og workshop 4 afholdes kun i anden runde.
Tilmeld dig konferencen og de to workshops her.
Herunder kan du læse mere om de 13 workshops, som du kan vælge imellem at deltage i til konferencen.
Hvordan kan vi aktivere elevernes egen tænkning frem mod læring, forståelse og viden? Og kan vi samtidig gøre eleverne mere sikre i at deltage mundtligt? På Midtsjællands Gymnasium har vi arbejdet med whiteboards på hjul og vægge i undervisningen. Her hjælper eleverne hinanden med at løse opgaver, gerne undersøgende. Alle kan deltage aktivt, og det er trygt for den enkelte at udfolde sig mundtligt og begrebsligt i faget.
Du vil kort blive introduceret til teorien bag ”det tænkende klasserum”, hvorefter du vil arbejde med en øvelse i matematik og en øvelse i engelsk. Du får desuden del i vores erfaringer på tværs af fagene med at lade eleverne benytte whiteboards som aktivt redskab i deres læreproces.
Du vil få øvelser og vores tanker om progression (årgange, fag) med hjem, som forhåbentlig kan få dig og dine elever godt i gang med whiteboards eller tavler.
Målgruppe
Lærere, der uanset fag gerne vil afprøve, hvorledes whiteboards eller tavler kan indgå som en arbejdsform, der motiverer eleverne til aktiv tænkning og højere grad af mundtlig deltagelse.
Facilitatorer
Katja Wagner, underviser i matematik og dansk
Kitt Overgaard, underviser i engelsk og dansk
Midtsjællands Gymnasium
Trivsel på gymnasier er en kompleks udfordring, der kræver en helhedsorienteret tilgang. Mange elever oplever stress, ensomhed og konflikter, der kan påvirke deres læring og trivsel negativt. Vores roller som pædagog og social administrativ person er designet til at imødekomme disse udfordringer ved at tilbyde støtte og skabe et trygt og inkluderende miljø.
Gennem et kort afsæt med beskrivelse af vores hverdagspraksis og roller på en uddannelsesinstitution inviteres du som deltager på workshoppen ind i en samskabende proces, hvor fokus er på refleksion over trivselsudfordringer på de respektive skoler.
Vi tager workshopgenren alvorligt og har derfor struktureret workshoppen ud fra en designproces, hvor deltagerne og deres hverdag bringes i spil.
Vi ønsker at give andre skoler et bud på, hvordan andre roller/ansættelsesfunktioner kan understøtte såvel lærere som elever. Som deltager får du indsigt i, hvordan man kan integrere roller som vores for at støtte elevernes trivsel.
Vi vil give eksempler på, hvordan man kan skabe rum og muligheder for sociale aktiviteter, der styrker fællesskabet i og udenfor klasserummet.
Desuden har vi et ønske om, at deltagerne reflekterer over egne handlemuligheder og inspirerer hinanden til fremtidige tiltag for at understøtte trivsel.
Målgruppe
Ledere og undervisere på ungdomsuddannelser, der ønsker at forbedre elevernes trivsel og skabe et mere inkluderende og støttende læringsmiljø.
Facilitatorer
Amanda Hedeager, socialt administrativt personale
Sandie Wedell-Riis, pædagog og mentor
Frederikssund Gymnasium
Hvordan skabes et positivt og fagligt læringsmiljø i klassen?
Gennem en række små hverdagscases skal deltagerne i mindre grupper opstille, diskutere og tage stilling til forskellige pædagogiske dilemmaer.
I opsamlingen præsenterer og sammenligner grupperne deres løsninger på dilemmaerne.
Deltagerne får didaktiske perspektiver på, hvordan hverdagens små undervisningsdilemmaer kan konkretiseres og analyseres for at skabe forandring i klasserummet.
Målgruppe
Vi kommer fra et VUC, men workshoppen er for alle, der genkender udfordringen.
Facilitatorer
Lis Rydahl Eilertzen
Anne Lea Christensen
HF og VUC Roskilde-Køge
Vi oplever, at vores elever har svært ved at indgå i andre faglige fællesskaber end ”klassen”. På valgfag sidder de sammen med dem, de kender, og arbejder helst ikke sammen med ”de andre”. Ved fælles arrangementer, temadage, undervisning på tværs er det vigtigste for dem ikke mulighederne, men at være sammen med nogen, de kender, med en lærer, de kender. Ofte stemmer de med fødderne og bliver væk.
Fokus på workshoppen er at dele erfaringer og få inspiration til metoder, der kan booste den faglige trivsel mellem eleverne. Der vil være en kort præsentation af problemstillingen med teoretiske perspektiver på ”generation Z” og en fremlæggelse af, hvilke tiltag vi agter at tage for at underbygge den faglige trivsel og fællesskaber på tværs af klasserne.
Få nye perspektiver på, hvad der kendetegner den generation, der går på de gymnasiale uddannelser nu (de ca. 16-20-årige) og del inspiration til, hvordan vi kan øge deres faglige trivsel i en mangfoldig retning.
Målgruppe
Vi kommer fra et VUC, men workshoppen er for alle, der genkender udfordringen.
Facilitatorer
Lis Rydahl Eilertzen
Anne Lea Christensen
HF og VUC Roskilde-Køge
Mange elever kan have svært ved at føle sig kompetente og kapable i faglig henseende. Det kan betyde, at motivationen kan forsvinde, og man måske har svært ved at føle sig som en del af det faglige fællesskab.
På workshoppen præsenteres nogle af de forskellige masterclasses, der udbydes på Frederiksværk Gymnasium og HF. Sammen med bl.a. vores program ’Talentfulde unge’, hvor interesserede 8. og 9. klasses-elever kan komme til mini-masterclasses i undervisningstiden, tilbyder vi mange forskellige masterclasses for skolens elever efter undervisningstid. Det betyder, at faglærere med et speciale kan tilbyde masterclasses i deres specialeområde, aktuelle samfundsproblematikker kan berøres, hjørner af et fag, som der ikke er tid til i ’pensumræset’, kan foldes ud osv. Resultatet er elever, som får et socialt og fagligt fællesskab, og som føler, at deres ’efficacy’ styrkes, imens den faglige trivsel naturligt vil bedres. Samtidig styrkes relationer mellem lærere, som du ikke (nødvendigvis) normalt undervises af, og elever, som du ikke normalt underviser – det er en stor styrke og giver smil på gangene og anerkendelse af forskellige undervisningsformer og pædagogikker. Eleverne får ved masterclassens afslutning et bevis på gennemførsel (der er regler for påkrævet aktivitet og lavt fravær i al almindelighed for at få beviset) samt en pin til at sætte i studenterhuen (disse er meget eftertragtede).
Workshoppen vil bestå af en præsentation af programmet ’Talentfulde unge’ og et eksempel på Masterclass i oldtidskundskab for 2.g’ere. Vi vil forsøge at få eksempler på elevudtalelser (evt. på video) af oplevelsen af en masterclass, når man er 2.g’er, og hvad udbyttet har været på elevsiden.
Herefter forestiller vi os, at de enkelte deltagende skoler kan arbejde med hvilke former for masterclasses eller talentprogrammer, der kunne give mening at igangsætte på deres hjemskole, og vi er selvfølgelig til rådighed til at besvare spørgsmål, der måtte opstå undervejs.
Forhåbentlig vil man kunne få nogle konkrete idéer og/eller forløb, som man forholdsvist hurtigt vil kunne sætte i gang på sin egen skole. Disse er allerede tilpasset den enkelte skoles indsatsområder og/eller elevtyper.
Målgruppe
Undervisere og ledere på gymnasiale uddannelser.
Facilitatorer
Mette Karmann
Anne Hemmingsen
Frederiksværk gymnasium og HF
I de seneste år har der på ungdomsuddannelserne været stigende fokus på drengegruppen, hvor man har set et fald i karaktergennemsnit, manglende motivation og til dels også manglende fællesskab.
Det primære emne for denne workshop tager udgangspunkt i et pilotprojekt med drengegruppen på tværs af en årgang, hvor der har været fokus på samtaler med det formål at styrke netop motivation og fællesskab.
På workshoppen vil der være en kort præsentation af udfordringerne for drengegruppen, forslag til undervisningsformer i den daglige undervisning og deling af erfaringer fra pilotprojektet.
Målgruppe
Lærere og studievejledere på ungdomsuddannelser.
Facilitator
Christian Christensen, underviser i historie og religion
Herning HF og VUC
Faglig individuel trivsel er, og har længe været, et nøgleord i hele uddannelsessektoren – for hvordan skaber og sikrer man trivsel blandt eleverne? Som på mange andre skoler ser vi fravær som en indikator på elevernes trivsel, og vi har derfor udviklet koncept ”Ta’ fat” i samspil med en opgraderet klasseteamfunktion. Her er målet at sikre elevernes faglige og individuelle trivsel og fastholdelse i uddannelse, og det har haft en synlig positiv effekt på eleverne.
I workshoppen præsenteres forskellige cases (fra virkeligheden) omhandlende bl.a. fravær, faglig individuel trivsel og klasserumskultur. Gennem disse cases får deltagerne mulighed for at reflektere over og tale om egen praksis ift., hvordan de præsenterede dilemmaer/udfordringer ville blive løst på egen skole. Herefter præsenteres Ta’ fat-konceptet og klasseteamets funktion nærmere, herunder hvordan disse er blevet brugt i de udvalgte cases, og hvilken forskel de har gjort. Målet er at give inspiration til, hvordan faglig og individuel trivsel kan sikres og/eller forbedres blandt eleverne på egen skole.
Målgruppe
Undervisere, studievejledere og ledere – alle, der står med en funktion i at arbejde med trivsel på skolen og i undervisningen.
Facilitatorer
Kristine Maj Ryø Nielsen, underviser i dansk og engelsk
Liv Tind Hauch, uddannelseschef
Herning HF og VUC
I en tid hvor flere og flere elever på ungdomsuddannelserne kommer til klasserummet med en turbulent skoleerfaring i bagagen og måske med diagnoser eller psykiske udfordringer, bliver det ofte nødvendigt at tænke undervisningen på andre måder. Denne elevtype vil som regel trives bedst med forudsigelighed, struktur og ro, men hvordan oversætter vi det til gode, didaktiske løsninger?
På Herning HF & VUC har vi gennem mange år udbudt særligt tilrettelagte autismeklasser, ligesom vi udbyder en 3-årig HF for sårbare unge. På baggrund af den erfaring vil workshoppen præsentere nogle af de udfordringer, der kan være forbundet med at undervise unge med diagnoser og sårbarhed. Workshoppen vil sætte fokus på konkrete didaktiske løsninger, som også andre skoler kan bruge i undervisningen.
Målgruppe
Lærere, som søger inspiration til undervisning af elever med diagnoser og sårbarhed. Workshoppen tager udgangspunkt i humanistiske fag, men de fleste metoder kan sagtens overføres til de naturvidenskabelige fag.
Facilitator
Tina Bækgaard Sahl Lystbæk, underviser i dansk og samfundsfag, master i gymnasiedidaktik, leder for ASF/HF3
Herning HF & VUC
Vi arbejder med undervisning i en tid, hvor klasserummet bliver stadig mere komplekst og mangfoldigt i sin sammensætning. Det er et privilegium at kunne byde så mange forskelligartede elevtyper ind i undervisningen og være en del af deres udvikling. Det er dog ikke uden udfordringer, når elever og kursister har så forskellige baggrunde og forudsætninger for at tage imod undervisningen. SPS giver os mulighed for at møde eleven/kursisten lige der, hvor behovet og udfordringen er størst, hvad enten det gælder SPS udenfor normal undervisning, i undervisningen, i grupper eller i forbindelse med co-teaching.
Workshoppen har fokus på de udfordringer, vi som SPS-vejledere møder flest af, herunder dysleksi, ADHD og autisme. Blandt andet ved hjælp af cases vil vi belyse, hvordan man kan imødekomme udfordringerne.
Vi tilbyder konkrete forslag og metoder til at imødekomme de udfordringer, som vi har mest erfaring med, og vi byder op til en snak og sparring med jer om de erfaringer, som I har gjort jer. Vi håber, at det kan være til inspiration.
Målgruppe
Undervisere, ledere, studievejledere, osv.
Facilitatorer
Mari-Ann Drengsgaard, underviser i dansk og musik, SPS-vejleder
Mette Rabech Langager, underviser i idræt, studievejleder, SPS-vejleder
Maja Daucke, underviser i engelsk og psykologi, SPS-vejleder
Herning HF og VUC
Unge i dag har svært ved at etablere trygge fællesskaber og har brug for, at der skemalægges tid og rammer for trygge fælles aktiviteter. Vi har på Høje Taastrup Gymnasium forsøgt at imødegå denne udfordring ved at udvikle et koncept, som vi kalder ’dialogtimer’.
Formålet med dialogtimer er at skabe rammer for:
- at etablere en konflikthåndterende kultur og arbejde med samarbejde, kommunikation og anerkendelse
- at lære sig selv og klassekammeraterne endnu bedre at kende
- at kunne tale om det, der er svært, og stadig beholde det trygge fællesskab
- at kunne rumme hinandens forskelligheder
- at eleverne får et sprog og nogle retningslinjer for trygge og bæredygtige fællesskaber.
På workshoppen får du idéer og konkrete værktøjer til at arbejde med trivsel og fællesskab. Vi præsenterer dig for mulige temaer, konkrete eksempler og en skabelon til selv at udarbejde dialogtimer. Som deltager på workshoppen vil du også selv få mulighed for at prøve elementer fra dialogtimer.
Målgruppe
Alle, der har interesse i at arbejde med fællesskab og trivsel. Lærere, studievejleder, ledere osv.
Facilitatorer
Trine Schiott
Pernille Boserup
Jesper Krarup
Høje Taastrup Gymnasium
Fordele og faldgruber ved en non-hierarkisk organisering
En mangeartet elevgruppe har forskellige faglige forudsætninger for at deltage i undervisningen og i de fællesskabende aktiviteter på skolen. For at hver enkelt elev skal lykkes, forudsætter det en tydelig organisering på skolen, hvor lærerne er tæt på eleverne og har mulighed for både at træffe beslutninger og iværksætte tiltag, der vedrører elevens faglige trivsel og udvikling.
Hos os på Høje-Taastrup Gymnasium er lærerne organiseret i teams med en funktionsbeskrivelse, der lægger sig op ad den non-hierarkiske organisering. Det er lærerne, der både er mentorer, planlægger og afholder tværfaglig undervisning, lægger skema og træffer afgørelser i forhold til elevsager som f.eks. fravær og lignende.
Vi opfatter den non-hierarkiske organisering som en forudsætning for at lykkes, selvfølgelig først og fremmest som dannelsesinstitution, men også for at lykkes som en inspirerende arbejdsplads med et godt arbejdsmiljø.
Vi holder et ganske kort oplæg om vores non-hierarkiske organisering, og dernæst præsenterer vi både nogle cases, hvor vores organisering har fungeret rigtig godt, og nogle cases, der viser faldgruberne ved den non-hierarkiske organisering.
Målgruppe
Lærere og ledere.
Facilitatorer
Maria Schou, uddannelseschef
Inge Reich, vicerektor
Ida Diemar, rektor
Høje Taastrup Gymnasium
På Høje-Taastrup Gymnasium har vi undersøgt litteraturens potentiale for at skabe engagement og fællesskaber for vores elever. Vi har arbejdet med fælleslæsning og skrivning med det formål at inspirere vores elever fagligt og styrke deres fællesskabsfølelse i en tid, hvor mange elever – neurotypiske som neurodivergente – oplever vanskeligheder ved læsning i gymnasiet. BUVM har i sin seneste læseundersøgelse fra 2023 konkluderet, at forskellen mellem de svageste og stærkeste læsere i grundskolen bliver større og større, og denne udvikling accentueres i gymnasieskolen.
På denne workshop præsenteres forskellige forslag til at implementere fælleslæsning som redskab til at styrke elevernes faglighed, interesse og sociale fællesskaber i gymnasieskolen.
Deltagerne vil få inspiration til konkrete og praksisnære fælleslæsningsteknikker særligt målrettet gymnasiefremmede elever eller elever, som mangler motivation for læsning og for deres skriftlige praksis generelt.
Målgruppe
Lærere, der underviser i et fag med en litterær og skriftlig dimension.
Facilitatorer
Emilie Parsbæk Skibdal
Mathias Steen Hansen
Julie Broen Carlsen
Høje Taastrup Gymnasium
Mødet med de skriftlige opgaver i gymnasiet kan være udfordrende. Eleverne møder op med forskellige forudsætninger og erfaringer. Hvordan skaber vi en tekstkultur i en klasse, hvor skrivning bliver betragtet som vigtigt og relevant, og hvor lysten til at skrive er et fokus i undervisningen?
På Høje Taastrup Gymnasium har vi i særligt 1.g-ASF-klasserne haft et fokus på at fremme skrivelysten, og vi har iværksat forskellige initiativer, hvor bl.a. fællesskrivning står centralt. Vi arbejder med at skabe mestringsoplevelser i et fællesskab ved bl.a. at fokusere på deling af tekster, at gøre skrivning ‘ufarligt’ og at fastholde og guide eleverne i skriveprocessen frem mod præsentationstekster.
På denne workshop vil vi fortælle om de erfaringer, vi har gjort, og der lægges gennem cases og øvelser op til fælles drøftelser og refleksion over egen praksis.
Facilitatorer
Kira Bangsgaard
Stine Lambek
Malene Søderberg
Høje Taastrup Gymnasium