fbpx

Resultater og opfølgning

Tilfredshedsundersøgelser

National elevtilfredshedsundersøgelse (ETU) 2019
Resultatet af undersøgelsen er behandlet i bestyrelsen, elev-/kursistrådet, samarbejdsudvalget og HF-rådet.

Se skolens samlede ETU-rapport her:

Opfølgning på ETU 2019:

Klasselederne har gennemgået klasserapporterne i de enkelte klasser ud fra skabelonen:

  • Prioriter 3 områder, som fungerer godt og kommenter på, hvordan og hvorfor, det fungerer.
  • Hvilket/hvilke områder fungerer mindre godt – hvad skal der til for at forbedre trivslen?
  • Ville du svare anderledes, hvis undersøgelsen blev afviklet lige nu? Hvorfor?

Klasselederne har efterfølgende drøftet klasserapporterne med den enkelte klasse og udarbejdet konkrete handlingsplaner.

Arbejdet med handlingsplanerne blev i april 2020 suspenderet på grund af nedlukningen som følge af corona-situationen.

Måling af professionel kapital 2017
Vi har foretaget måling af professionel kapital i 2017. Resultatet af undersøgelsen bliver løbende bearbejdet i samarbejdsudvalget og arbejdsmiljøorganisationen (AMO).

Andre evalueringer
“HF i dag – status og nye spørgsmål – en pilotundersøgelse af elevprofiler på to-årigt HF”, udarbejdet af Center for Ungdomsforskning. Læs rapporten her.

Opfølgningsplaner jf. kvalitetsbekendtgørelsen

  • Styrket feedback/feed forward ift. den enkelte elevs faglige læringsprogression både mundtligt og skriftligt.
    • Der har været fokus på at synliggøre evaluering overfor elever og kursister, så de genkender den formative evaluering både i den formelle evalueringssamtale og undervisningen generelt.
    • Implementeringspiloter blandt lærerne har undervist i metoder til formativ feedback.
    • Arbejde med feedback og feedforward er fortsat et indsatsområde.
    • Antallet af elevklager i forbindelse med karaktergivning er uændret til trods for at eksamen har været erstattet af evalueringssamtaler.
  • Fortsat styrkelse af SOF (Supplerende overbygningsforløb). Målet er 30 elever på forløbet i efteråret 2020 og 15 elever på forløbet i foråret 2021
  • 41 elever optaget efteråret 2020, mod et mål om 30 optagne elever.
  • I hele regionen er det kun Herning HF & VUC og VUC Aarhus, der kan tilbyde SOF.
  • Fast studievejleder tilknyttet SOF-eleverne med henblik på at mindske frafald.
  • Paletten af SOF-fag indskrænkes fra januar 2021 med henblik på mere bæredygtige hold.
  • Fortsat styrkelse af en ambitiøs HF-profil. Målet er 8 nye HF-klasser i august 2020
  • Der oprettes 7 nye HF-klasser i august 2020.
  • Målrettet markedsføring i forhold til folkeskolens 8. og 9. klasser har til dels været udfordret af Corona-restriktioner.
  • HF markedsføres som ”first choice”, hvilket har resulteret i et øget optag fra folkeskolens 9. klasser i 2019.
  • Samlet skolevisions- og strategiproces gennemføres i 2020
    • Afdelingsvis strategiseminar afholdt i Knudhule efterår 2020.
    • Strategimøder for hhv. bestyrelse og elevråd afholdt september/oktober 2020.
    • Fælles strategidage for medarbejdere afholdt oktober 2020.
    • Planlagt dagsseminar for ledelsen hvor strategien endeligt fastlægges.
  • Styrket feedback/feed forward ift. den enkelte elevs faglige læringsprogression både mundtligt og skriftligt.
    • Der har været fokus på at synliggøre evaluering overfor elever og kursister, så de genkender den formative evaluering både i den formelle evalueringssamtale og undervisningen generelt.
    • Implementeringspiloter blandt lærerne har undervist i metoder til formativ feedback.
    • Arbejde med feedback og feedforward er fortsat et indsatsområde.
    • Antallet af elevklager i forbindelse med karaktergivning er uændret til trods for at eksamen har været erstattet af evalueringssamtaler.

 

  • Fortsat styrkelse af SOF (Supplerende overbygningsforløb). Målet er 30 elever på forløbet i efteråret 2020 og 15 elever på forløbet i foråret 2021
  • 41 elever optaget efteråret 2020, mod et mål om 30 optagne elever.
  • I hele regionen er det kun Herning HF & VUC og VUC Aarhus, der kan tilbyde SOF.
  • Fast studievejleder tilknyttet SOF-eleverne med henblik på at mindske frafald.
  • Paletten af SOF-fag indskrænkes fra januar 2021 med henblik på mere bæredygtige hold.

 

  • Fortsat styrkelse af en ambitiøs hf-profil. Målet er 8 nye hf-klasser i august 2020 (AMT)
  • Der oprettes 7 nye hf-klasser i august 2020.
  • Målrettet markedsføring i forhold til folkeskolens 8. og 9. klasser har til dels været udfordret af Corona-restriktioner.
  • HF markedsføres som ”first choice”, hvilket har resulteret i et øget optag fra folkeskolens 9. klasser i 2019.

 

  • Samlet skolevisions- og strategiproces gennemføres i 2020
    • Afdelingsvis strategiseminar afholdt i Knudhule efterår 2020.
    • Strategimøder for hhv. bestyrelse og elevråd afholdt september/oktober 2020.
    • Fælles strategidage for medarbejdere afholdt oktober 2020.
    • Planlagt dagsseminar for ledelsen hvor strategien endeligt fastlægges.
  • Øget teamsamarbejde og fastholdelse af høj medarbejdertilfredshed
  • Et velfungerende digitalt intranet og videreudvikling af smarte it-løsninger
  • Systematisk kompetenceudvikling
  • Implementering af EU- persondatalov
  • Udvikling af en systematisk formativ evalueringskultur
  • Fortsat udvikling af netundervisning
  • Implementering af hf-reform, herunder særligt fokus på karrierekompetence, digital kompetence, demokratisk kompetence og innovativ kompetence
  • Udvikling af implementering af mindst to innovationscamps med eksterne samarbejdspartnere
  • Design og udvikling af et digitalt kompetencetræ med fokus på progression i studiekompetencer i 1. og 2. semester på HF2
  • Øget lærerfokus på elevernes tilegnelse af studiekompetencer
  • Udviklingsprojekt om studiekompetencer, demokratisk dannelse og antiradikalisering
  • Udvikling af dansk som andetsprog på c niveau
  • Et øget samarbejde med folkeskolens udskolingsklasser
  • Fortsat positionering af skolens ordblindeundervisning
  • Større aktivitet i eksterne FVU/OBU kurser for medarbejdere i private og offentlige virksomheder.
  • Øget digital PR
  • Forberedelse og samarbejde vedrørende Forberedende Grunduddannelse
  • Analyse af effektiviseringsgevinster ved indgåelse af driftsfællesskaber indenfor økonomi og administration.
  • Kortlægning af skolens faglige, pædagogiske og didaktiske kompetenceudvikling ift. elev/kursistprofiler og læringsbehov
  • Udarbejdelse af kompetenceudviklingsplan 2016-2020
  • Udvikling af pædagogiske læringsfællesskaber på tværs af afdelinger
  • Der udvikles og gennemføres minimum 2 tiltag, som styrker pædagogisk erfaringsudveksling mellem afdelingerne
  • Udvikling af skolens studiemiljø
  • Styrkelse af hf- flexundervisningstilrettelæggelsen
  • Udarbejdelse af flexundervisningsmanual
  • Øget brug af formativ evaluering og feed back ift. den enkelte elevs læring
  • Elevtilfredshedsundersøgelsen dokumenterer en øget tilfredshed med lærernes brug af formativ evaluering
  • Øget elevtrivsel / øget tilfredshed med de fysiske rammer/det sociale miljø dokumenteres i elevtilfredshedsundersøgelsen efterår 2016
  • Udarbejdelse af IT-kompetenceudviklingsplan 2016-2020.
  • Et øget kendskabet til hf-uddannelsen gennem kontakt til folkeskolens udskolingsklasser. Der gennemføres minimum 2 samarbejdsprojekter med folkeskoler i 16/17
  • Positionering af skolens ordblindeundervisning
  • Udvikling og implementering af ny hjemmeside
  • Planlægning og organisering af ny hf reform med optag fra august 2017
  • Udvikling af tonede spor og indgåelse af samarbejdsaftaler med relevante videregående uddannelser
  • Udvikling af projektperioder/praktikperioder i samarbejde med eksterne aktører
  • Udvikling af tværfagligt samarbejde og toninger på de enkelte spor
  • Udvikling af informationsmateriale til UU og andre relevante aktører om et nyt og moderne hf
  • Sikring af fremdrift og opfølgning på byggeriet, således at budget og færdiggørelse overholdes
  • Vedligeholdelsesplan for den nye bygning foreligger
  • Udvikling og implementering af klasselederfunktion i alle nystartede hf-klasser
  • Udvikling af anvendelsesorientering på HF Kreativ og HF Business i samarbejde med eksterne aktører
  • Styrkelse af skolens sociale læringsmiljø
  • Styrkelse af lærerkompetencer med henblik på at løfte skolens heterogene kursistprofiler. Der etableres interne kurser og systematisk videndeling om tutorsamtalen, specialpædagogik og elever med diagnoser
  • Fortsat styrkelse af skolens evalueringspraksis som redskab til mere læring for kursisten og udvikling af undervisningen for læreren. Projektet med formativ evaluering fortsættes i efteråret. Der evalueres på henholdsvis kursisternes/lærernes erfaringer med et øget fokus på formativ evaluering. Den pædagogiske dag i januar har fokus på motivation.
  • Kursistrådet og eventkoordinatoren udarbejder en event-årsplan og evaluerer i form af spørgeskemaundersøgelse ultimo maj kursisttilfredsheden med indsatsen.
  • Fortsat implementering af skolens it-kompetenceudviklingsplan, intern it-efteruddannelse af alle lærere i brugen af Office 365
  • Fortsat styrkelse af skolens profil og omdømme gennem lokale samarbejdsrelationer
  • Digitalisering af MUS samtaler
  • Fortsat vedligehold af bygninger med henblik på styrkelse af både elev- og medarbejdertilfredshed med skolens fysiske rammer
  • Styrkelse af de fysiske rammer i skolens studieområde
  • Forsøg med læringseksperimentarier
  • Implementering af processen Vision og Strategi 2020