Resultater og opfølgning
Tilfredshedsundersøgelser
National elevtrivselsundersøgelse (ETU) 2022
Resultatet af undersøgelsen er behandlet i bestyrelsen, elevrådet, SU og HF-rådet.
Indsatser ud fra ETU 2022:
Skole & Kvalitetsrapport 2021-2022
Se skolens skolerapport og kvalitetsrapport her:
National elevtrivselsundersøgelse (ETU) 2020
Resultatet af undersøgelsen er behandlet i bestyrelsen, elevrådet, samarbejdsudvalget og HF-rådet.
Se skolens samlede ETU-rapport her:
Opfølgning på ETU 2020:
Klasselederne har gennemgået klasserapporterne med udgangspunkt i tre temaer udvalgt af ledelsen:
- Jeg er motiveret for undervisningen.
- Jeg gør faglige fremskridt i skolen.
- Jeg får tilbagemeldinger fra lærerne, som jeg kan bruge til at blive bedre i fagene.
Klasselederne har efterfølgende drøftet klasserapporterne med den enkelte klasse og udarbejdet konkrete handlingsplaner.
Arbejdet med handlingsplanerne blev i april 2021 sat i bero som følge af den delvise nedlukning på grund af corona-situationen.
Måling af professionel kapital 2021
Vi har foretaget måling af professionel kapital i april 2021. Resultatet af undersøgelsen bliver løbende bearbejdet i samarbejdsudvalget og arbejdsmiljøorganisationen (AMO).
Andre evalueringer
“HF i dag – status og nye spørgsmål – en pilotundersøgelse af elevprofiler på to-årigt HF”, udarbejdet af Center for Ungdomsforskning. Læs rapporten her.
Opfølgningsplaner jf. kvalitetsbekendtgørelsen
National elevtrivselsundersøgelse (ETU) 2022
Resultatet af undersøgelsen er behandlet i bestyrelsen, elevrådet, SU og HF-rådet.
Indsatser ud fra ETU 2022:
Skole & Kvalitetsrapport 2021-2022
Se skolens skolerapport og kvalitetsrapport her:
National elevtrivselsundersøgelse (ETU) 2020
Resultatet af undersøgelsen er behandlet i bestyrelsen, elevrådet, samarbejdsudvalget og HF-rådet.
Se skolens samlede ETU-rapport her:
Opfølgning på ETU 2020:
Klasselederne har gennemgået klasserapporterne med udgangspunkt i tre temaer udvalgt af ledelsen:
- Jeg er motiveret for undervisningen.
- Jeg gør faglige fremskridt i skolen.
- Jeg får tilbagemeldinger fra lærerne, som jeg kan bruge til at blive bedre i fagene.
Klasselederne har efterfølgende drøftet klasserapporterne med den enkelte klasse og udarbejdet konkrete handlingsplaner.
Arbejdet med handlingsplanerne blev i april 2021 sat i bero som følge af den delvise nedlukning på grund af corona-situationen.
- Styrket feedback/feed forward ift. den enkelte elevs faglige læringsprogression både mundtligt og skriftligt.
- Der har været fokus på at synliggøre evaluering overfor elever og kursister, så de genkender den formative evaluering både i den formelle evalueringssamtale og undervisningen generelt.
- Implementeringspiloter blandt lærerne har undervist i metoder til formativ feedback.
- Arbejde med feedback og feedforward er fortsat et indsatsområde.
- Antallet af elevklager i forbindelse med karaktergivning er uændret til trods for at eksamen har været erstattet af evalueringssamtaler.
- Fortsat styrkelse af SOF (Supplerende overbygningsforløb). Målet er 30 elever på forløbet i efteråret 2020 og 15 elever på forløbet i foråret 2021
- 41 elever optaget efteråret 2020, mod et mål om 30 optagne elever.
- I hele regionen er det kun Herning HF & VUC og VUC Aarhus, der kan tilbyde SOF.
- Fast studievejleder tilknyttet SOF-eleverne med henblik på at mindske frafald.
- Paletten af SOF-fag indskrænkes fra januar 2021 med henblik på mere bæredygtige hold.
- Fortsat styrkelse af en ambitiøs HF-profil. Målet er 8 nye HF-klasser i august 2020
- Der oprettes 7 nye HF-klasser i august 2020.
- Målrettet markedsføring i forhold til folkeskolens 8. og 9. klasser har til dels været udfordret af Corona-restriktioner.
- HF markedsføres som ”first choice”, hvilket har resulteret i et øget optag fra folkeskolens 9. klasser i 2019.
- Samlet skolevisions- og strategiproces gennemføres i 2020
- Afdelingsvis strategiseminar afholdt i Knudhule efterår 2020.
- Strategimøder for hhv. bestyrelse og elevråd afholdt september/oktober 2020.
- Fælles strategidage for medarbejdere afholdt oktober 2020.
- Planlagt dagsseminar for ledelsen hvor strategien endeligt fastlægges.
- Øget teamsamarbejde og fastholdelse af høj medarbejdertilfredshed
- Et velfungerende digitalt intranet og videreudvikling af smarte it-løsninger
- Systematisk kompetenceudvikling
- Implementering af EU- persondatalov
- Udvikling af en systematisk formativ evalueringskultur
- Fortsat udvikling af netundervisning
- Implementering af hf-reform, herunder særligt fokus på karrierekompetence, digital kompetence, demokratisk kompetence og innovativ kompetence
- Udvikling af implementering af mindst to innovationscamps med eksterne samarbejdspartnere
- Design og udvikling af et digitalt kompetencetræ med fokus på progression i studiekompetencer i 1. og 2. semester på HF2
- Øget lærerfokus på elevernes tilegnelse af studiekompetencer
- Udviklingsprojekt om studiekompetencer, demokratisk dannelse og antiradikalisering
- Udvikling af dansk som andetsprog på c niveau
- Et øget samarbejde med folkeskolens udskolingsklasser
- Fortsat positionering af skolens ordblindeundervisning
- Større aktivitet i eksterne FVU/OBU kurser for medarbejdere i private og offentlige virksomheder.
- Øget digital PR
- Forberedelse og samarbejde vedrørende Forberedende Grunduddannelse
- Analyse af effektiviseringsgevinster ved indgåelse af driftsfællesskaber indenfor økonomi og administration.
- Kortlægning af skolens faglige, pædagogiske og didaktiske kompetenceudvikling ift. elev/kursistprofiler og læringsbehov
- Udarbejdelse af kompetenceudviklingsplan 2016-2020
- Udvikling af pædagogiske læringsfællesskaber på tværs af afdelinger
- Der udvikles og gennemføres minimum 2 tiltag, som styrker pædagogisk erfaringsudveksling mellem afdelingerne
- Udvikling af skolens studiemiljø
- Styrkelse af hf- flexundervisningstilrettelæggelsen
- Udarbejdelse af flexundervisningsmanual
- Øget brug af formativ evaluering og feed back ift. den enkelte elevs læring
- Elevtilfredshedsundersøgelsen dokumenterer en øget tilfredshed med lærernes brug af formativ evaluering
- Øget elevtrivsel / øget tilfredshed med de fysiske rammer/det sociale miljø dokumenteres i elevtilfredshedsundersøgelsen efterår 2016
- Udarbejdelse af IT-kompetenceudviklingsplan 2016-2020.
- Et øget kendskabet til hf-uddannelsen gennem kontakt til folkeskolens udskolingsklasser. Der gennemføres minimum 2 samarbejdsprojekter med folkeskoler i 16/17
- Positionering af skolens ordblindeundervisning
- Udvikling og implementering af ny hjemmeside
- Planlægning og organisering af ny hf reform med optag fra august 2017
- Udvikling af tonede spor og indgåelse af samarbejdsaftaler med relevante videregående uddannelser
- Udvikling af projektperioder/praktikperioder i samarbejde med eksterne aktører
- Udvikling af tværfagligt samarbejde og toninger på de enkelte spor
- Udvikling af informationsmateriale til UU og andre relevante aktører om et nyt og moderne hf
- Sikring af fremdrift og opfølgning på byggeriet, således at budget og færdiggørelse overholdes
- Vedligeholdelsesplan for den nye bygning foreligger
- Udvikling og implementering af klasselederfunktion i alle nystartede hf-klasser
- Udvikling af anvendelsesorientering på HF Kreativ og HF Business i samarbejde med eksterne aktører
- Styrkelse af skolens sociale læringsmiljø
- Styrkelse af lærerkompetencer med henblik på at løfte skolens heterogene kursistprofiler. Der etableres interne kurser og systematisk videndeling om tutorsamtalen, specialpædagogik og elever med diagnoser
- Fortsat styrkelse af skolens evalueringspraksis som redskab til mere læring for kursisten og udvikling af undervisningen for læreren. Projektet med formativ evaluering fortsættes i efteråret. Der evalueres på henholdsvis kursisternes/lærernes erfaringer med et øget fokus på formativ evaluering. Den pædagogiske dag i januar har fokus på motivation.
- Kursistrådet og eventkoordinatoren udarbejder en event-årsplan og evaluerer i form af spørgeskemaundersøgelse ultimo maj kursisttilfredsheden med indsatsen.
- Fortsat implementering af skolens it-kompetenceudviklingsplan, intern it-efteruddannelse af alle lærere i brugen af Office 365
- Fortsat styrkelse af skolens profil og omdømme gennem lokale samarbejdsrelationer
- Digitalisering af MUS samtaler
- Fortsat vedligehold af bygninger med henblik på styrkelse af både elev- og medarbejdertilfredshed med skolens fysiske rammer
- Styrkelse af de fysiske rammer i skolens studieområde
- Forsøg med læringseksperimentarier
- Implementering af processen Vision og Strategi 2020